SALAM PERANTAUAN 1430H/2009M

Lemang, ketupat, rendang dan laksa,
Kus kus, bastela, syawarma dan panini,

Walau dipisah laut dan benua,

Jauh di mata tetap dekat di hati.




30 hari perjuangan di bulan Ramadhan tahun ini melabuhkan tirai akhirnya. 1 Syawal menjelma, berkunjung tiba. Kehadirannya disambut dengan takbir dan tahmid seisi dunia yang bersaudara atas nama Yang Maha Esa.



Pagi raya dimulakan dengan solat sunat Aidilfitri bersama-sama. Disusuli khutbah yang memberi insaf dan mengundang air mata. Bersalaman, bermaafan sesama kita minta diampun salah silap dan dosa. Ada yang nakal nak minta duit raya walaupun dah sampai usia yang tak layak nak menerima. Saya belum bekerja, alasan mereka yang sayang nak keluarkan duit yang pelbagai warna.



Berkumpul sanak-saudara, ada juga dengan rakan sebaya. Masing-masing memperagakan baju raya yang dibeli sebelum, semasa atau selepas puasa. Ada baju Melayu, baju kurung, jubah dan kebaya. Tambah sikit eksesori; spek mata dan rantai mutiara. Ada jenama Malaysia, tak kurang juga buatan luar negara. Kasut bermacam-macam rupa, selipar jepun pun ada juga rasanya.



Bermulalah pesta rumah terbuka. Menghadap juadah beraneka, daripada rendang ayam sampailah kuih popia. Tak cukup dengan itu, nasi impit kuah kacang, lemang, ketupat; cakap saja apa, semua ada! Sambil makan, sambil dihidang dengan halwa telinga. Kalau merdu seronok mendengar, kalau sebaliknya, tak apa, tadah je la telinga.



Bagi yang tak sayang nyawa atau mungkin dah cukup amalnya, ataupun nak korban anggota, bolehlah main meriam buluh dan mercun bola. Orang bagi nasihat, tak nak dengar. Lepas ditarik nikmat yang ada, selamat mendengar ucapan " Kan aku dah kata..." atau " Duit raya boleh saja tapi, anggota...minta maaf, aku tak rasa nak derma la!" Jadi, beringat-ingatlah sebelum kena.



Yang berada di hujung benua, atau di mana-mana asalkan bukan Malaysia, tanah air tercinta, jangan sedih atau merana. Hari raya tetap ada, tak lari ke mana. Telefonlah keluarga yang jauh di sana, hantar gambar kat surat khabar biar masuk berita, muka terpampang dengan macam-macam gaya, berserta ucapan yang panjang berjela-jela, tanda ingatan terpahat sentiasa, kasih dan sayang masih terbina.



Tak apa ayahanda dan bonda, anakanda akan pulang dengan segera, selamanya menjadi permata keluarga, juga berjasa untuk agama, bangsa dan negara. Itu janji saya, bukan hanya cakap kosong, tak tentu hala. Kumohon restu dan doa, yang tiada putusnya daripada papa, mama, keluarga, sanak saudara, para pendidik yang besar jiwanya dalam mengasuh anak bangsa, serta rakan taulan di seluruh negara. Ampunkan salah silap sepanjang kita bersama. Semoga kita dipertemukan lagi dengan izin-Nya.



EID MUBARAK SAID
KULLU 'AM WAANTUM BIKHER

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
SEMOGA BERBAHAGIA SENTIASA

SALAM SYAWAL 1430H




CooLCheF :

Pantun daripada mama yang tercinta:

Pagi raya teringat kaklang,
Mengalir air mata sampai keluar hingus,
Berhati-hati di tempat orang,
Semoga bergembira makan kus-kus.


Hahaha...so lovely la this poem. I really like it!


~Salam Daripada Perantau Yang Merantau Di Perantauan~

==> the Art of august August <==

for all Augustian
make a WISH!




MOVIES VERSION


Harry Potter...the favourite-all-the-time movie!


Bagginss...from the famous The Lord of The Rings

The Nightmare Before Christmas


form 2 literature...The Phantom of The Opera

R2...from Star Wars


MODERNS VERSION


Guitar maniac!


the best Spa in the world!


Lappy cake for dad?


2 in 1...cake and Louis Vuitton!

cake Band...


MALATOPS VERSION


bestnya dapat XBox nih!


Rock n Roll


the Lost Atlantic


speechless...


menangis tengok! huaaaa, mantap gile!



HAPPY BIRTHDAY AUGUSTIAN!
-dont eat too much cake-



~ALLAHU AKRAM~

awalnya RAHMAT
pertengahannya MAGHFIRAH
dan penghujungnya PEMBEBASAN DARI API NERAKA


bersama ke arah Ramadhan yang berbeza


Dengan riang hatinya, penyimpan mohor besar pemilik cafe dengan ini mengisytiharkan bermulanya PUASA!

Puasa, jangan ponteng! Umur dah berapa? Jomlah puasa! Amalan yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas sejak zaman berzaman!


يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
O you who believe! Fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may acquire Taqwa

Wahai orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
{ Al-Baqarah : 183 }


Apa? Gastrik? Sakit perut? Nak 'big exam' bulan puasa ni? Tak tahan tengok nasi yang comel melompat-lompat depan mata minta dimakan? Sebutir beraskan...ibarat setitik peluh petani! Wah...cayalah!

وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Sawm (fasting) must be made up] from other days. Allah intends for you ease, and He does not want to make things difficult for you. (He wants that you) must complete the same number (of days), and that you must magnify Allah [i.e., to say Takbir (Allahu Akbar: Allah is the Most Great)] for having guided you so that you may be grateful to Him.)

dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir (lalu dia berbuka maka wajib baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain (di luar bulan Ramadhan). Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan (dengan ketetapan yang demikian) dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran ; dan juga supaya kamu mencukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadhan), serta kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur.
{ Al-Baqarah : 185 }

See, SAKIT atau MUSAFIR. Sakit kat sini lebih merujuk kepada ORANG TUA yang memang tak larat langsung nak berpuasa, TAPI...ha, ada tapinya, walaupun tak berpuasa, dia kena bayar fidyah (kira untuk tebus puasa la) dengan memberi makan kepada orang miskin.

Plus +++ :

Gastrik : Relaxlah, sahurkan ada. Susah nak bangun? Yang kau pergi tidur lambat layan cerita hantu + main game tu buat apa?

Big Exam : Apa kaitan nak ambil exam dengan puasa? Kalau tak puasa, 1000% gerenti ke dapat full A1 + jadi best candidate seluruh Malaysia? Dahlah dewan periksa berkipas + beraircond, itupun LEMBIK ke wei?


Nasi comel yang melompat-lompat : Jangan bagi dia skipping, so tak adalah dia melompat-lompat dan dah tentu dia tarik muka seposen, so tak adalah anda tertarik nak mentekedarah dia...easy huh?



MINAL 'AIDEEN WAL FAIZEEN
...dari kalangan mereka yang pulang dan mereka yang berjaya.

Pulang kepada fitrah asal manusia, menunaikan kewajipan seorang hamba kepada Tuhannya yang Maha Agung, dan berjaya menyempurnakan ibadah puasa dengan sebaik-baiknya. Maka Aidilfitrilah hadiah kemenangan bagi mereka.

Sebab tu, orang tak puasa, tak boleh raya. Sebab dia gagal, tak menang apa-apa. Orang gagal mana dapat hadiah kan?

So, jom kita pakat puasa ramai-ramai! Mari menggolongkan diri dalam golongan orang-orang yang BERJAYA dan orang-orang yang GEMBIRA!



There are two occasions of JOY for one who fasts : one when he breaks the fast and the other when he will meet his Lord.

Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata, Rasulullah SAW telah bersabda:(Allah SWT bersabda: Setiap amalan anak Adam itu adalah untuknya kecuali puasa. Sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang memberikan balasan secara khusus untuknya. Puasa itu adalah perisai. Apabila ada di kalangan kamu yang berpuasa, maka janganlah berkata-kata yang keji dan janganlah kamu mudah menjadi berang. Jika kamu dicela oleh seseorang atau diajak bergaduh, maka katakanlah: sesungguhnya aku berpuasa. Demi (Tuhan) yang jiwa Muhammad itu di tanganNya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa itu adalah lebih elok di sisi Allah daripada bau kasturi. Bagi orang-orang yang berpuasa itu dua KEGEMBIRAAN. Apabila beliau berbuka, maka beliau berGEMBIRA dengan berbukanya itu. Dan apabila beliau bertemu dengan Tuhannya, maka beliau GEMBIRA dengan puasanya). Muttafaq ‘alayh dengan lafaz oleh al-Bukhari.


CooLCheF :

SALAM RAMADHAN KAREEM
ALLAHU AKRAM!

selamat menyambut Ramadhan yang mulia
Allah jua yang lebih MULIA!


Menu Of The Day :
Saidina Ali r.a. meriwayatkan "Barangsiapa yang memakan 7 butir TAMAR setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya".


~ Tangan Yang Memberi Lebih Baik Daripada Yang Menerima ~

wOrlD oDysSeY

PATAH KAKI
bila jalan tak reti nak berhenti


Salam benua!

Erm...new title lagi. Ingat tak? Tak ingat tak apa. Dalam entri pertama, aku pernah taip yang aku suka both FOOD and ADVENTURE. Tapi bila belek-belek 'muka surat' cafe aku ni, kenapalah aku tak pernah tulis pasal ADVENTURE? Ini tidak adil! Jadi, untuk berlaku adil kepada diri aku, aku dengan suka-sukinya ingin memenatkan jari menaip episod-episod kembara aku yang penuh dengan kegembiraan dan keinsafan (ceh...).

Kalau anda belum pernah dengar atau tengok atau tawan tempat-tempat ni, maka aku dengan berbesar hati boleh menjadi tourist guide berbayar anda. Haha. Kepada yang dah pernah pergi atau yang dah nak terjeluak dah asyik-asyik rayau tempat-tempat tu, aku amat-amat menghargai dan berterima kasih kepada mereka yang tak jerit kat shout box tu : "eleh, dah pernah pergi dah tempat ni...baru nak pergi ke dia ni?" Hehe...no hard feelings okay?


BEZA MENGEMBARA DAN MELANCONG

Apa beza antara mengembara dan melancong?

Ada yang anggap sama. Ada yang kata, mengembara ni mencabar sikit, melancong pula sekadar cuci-cuci mata, ambil gambar sini-sana. Ada pula yang bila sebut kembara, terus terbayang masuk hutan, panjat gunung, bawak beg besar-besar isi batu lagaknya. Melancong pula setakat sangkut kamera di leher, petik sana petik sini, pose sana pose sini, pegang peta beria padahal tempat dia pergi tu kecik saja. Semua ni adalah tanggapan aku juga.

Tapi bila aku baca, aku sendiri alaminya, aku baru tahu yang kembara dan melancong tu bukan perkara yang sama, berbeza cabangnya.

Melancong tu hanya sekadar melawat tempat, bersuka-ria, merakam gambar. Sekadar untuk memenuhkan masa lapang dan cuti, bila balik mulalah bercerita betapa seronok atau bosannya tempat itu.

Tapi, bila cakap pasal kembara pula, ia sedikit berbeza. Kembara juga melawat tempat, beriang-ria, melompat depan kamera, berkongsi cerita suka duka selepas pulang. Namun perlu ditambah sedikit rencah dalam kembara; iaitu ILMU.

Keinginan untuk mengetahui sejarah sesuatu tinggalan, kemahuan untuk mengkaji jawapan kepada sebuah persoalan, kesedaran untuk menghayati dan mempelajari sebab jatuh bangunnya sebuah tamadun yang pernah mengecap kegemilangannya pada suatu zaman; itulah ilmu yang diperlukan agar kembara tidak lagi dinamakan pelancongan, bahkan satu perjalanan yang mendidik insan.

Semoga segenap zahir dan batinku punya kudrat dan nafsu untuk menawan bumiMu menjejak ilmu.


HIKMAH KEMBARA

mirwana

Di sini kau berdiri berpijak di bumi
Menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau terfikir alam penuh rahsia
Anugerah yang Maha Esa
Berjalan bermusafirlah…
Melihat kebesaran Tuhan yang diciptakan untuk
Mereka yang berfikir dan bersyukur
Di atas nikmat dan kurniaNya
Nilai harganya iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia
Tiada beza warna kulit atau rupa
Yang ada hanya insan yang lemah…
Dengan satu tujuan mencari keredhaan
Dan berbudi di bumi Tuhan…

Fikirkanlah…ke mana arah kita
Renungilah…ooo
Hikmah kembara menuju kasih
Buktikan cinta kita kepadaNya…
Ini kembara kita
Berjalan dan bermusafirlah…
tuk melihat kebesaranNya
Lantas berfikir dan bersyukur
Di atas nikmat dan kurniaNya
Nilai harganya iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia…


:: wOrLd OdYsSeY ::


~ Tangan Yang Memberi Lebih Baik Daripada Yang Menerima ~

The Lucky FeLiX FeLiCiS

Let The MAGIC Begin!!!

This is my 6th year in Hogwarts; School of Witchcraft and Wizardry. It's nice being here eventhough I've faced a loooot of trouble that made me almost get killed. Let see...


1st year : I've met Lord Voldemort ; just his face on the back of Quirrel's bald head. That's my 1st time facing him after I heard a lot of him. But at last, I've got the Sorcerer's Stone.

2nd year : In the Chamber of Secret, I fought with Basilisk, which was summoned by the mere memory of Tom Marvolo Riddle aka Lord Voldemort! I thought I'm 'out' when I was bit by that ancient creature, but luckily Fawkes the Phoenix came and cured me with his tears.

3rd year : I was chased by the top rated Prisoner of Azkaban called Sirius Black! He used to be my parent's best friend but from what I heard, he betrayed them. Truthly, he was libelled by Peter Pettigrew aka Scabbers - Ron's rat!

4th year : It was a nightmare when my name got out from the Goblet of Fire - the 4th champion besides Cedric Diggory - same school as me from Hufflepuff, Viktor Krum - the famous world seeker from Durmstrang, and Fleur Delacour - the beautiful heir of Vella from Beauxbatons. The cup brought me to Voldemort! Cedric got killed and I was fought with that evil wizard. Finally, I'd chance to run away and saved.

5th year : There's a war between good and evil at the Ministry of Magic; The Order of the Phoenix vs Voldemort's clan. Haplessly, my godfather was killed by an insane Bellatrix Lestrange.



Phew...what a tragic life! Although my life is full of sorrow, there's still something that make it happening. For example, how about...FOOD?




CHOCOLATE FROG...I can get a wizard card. Remember to catch the frog before it leaps!



BERTIE BOTT'S EVERY FLAVOR BEANS...Be careful, it may contains earwax flavor! Yuck!


PUMPKIN JUICE...yummy!


BUTTERBEER...the original magic drink. Non alcoholic heating drink!


That's enough I think. Want some? You can get all this at Honeydukes in Hogsmeade. By the way, Happy Birthday to all July borns. Hope this one could make your day full of magic!


Happy Birthday 1/7 - 31/7



6th year : Meet me on cinema. HARRY POTTER AND THE HALF BLOOD PRINCE.



The darkest hour is here!

Hope the luck will everlasting, and now with FELIX FELICIS!


Honey + Bee = Honeybee

Roses are red
Violets are blue
HONEY is sweet
And so are YOU!!!


Wah, lepas beberapa 'kurun' berlalu, akhirnya segala sarang dapat dibersihkan; sarang labah-labah (tentunya!), sarang burung (yummy!) , sarang semut (telan liur...) , sarang lebah...

Erm...apa yang menarik pasal sarang lebah? Cakap pasal lebah teringat BEE MOVIE. Cakap pasal Bee Movie terfikir MADU. Cakap pasal madu terbayang cerita P.Ramlee...hehehe!

Selepas membuat kajian selama beberapa jam tentang lebah dan madu, maka beberapa penemuan telah dapat ditemui.


MADU LEBAH MERENTAS MASA DAN SEJARAH

@ Menurut sejarah Islam, penggunaan madu lebah dalam perubatan sangat masyhur dan bertepatan dengan Firman Allah dalam ayat 68 hingga 69 surah An-Nahl.

وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِى مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ
ثُمَّ كُلِى مِن كُلِّ الثَّمَرَتِ فَاسْلُكِى سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَآءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِى ذلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

And your Lord inspired the bee, saying: "Take you habitations in the mountains and in the trees and in what they (humans) erect.''
"Then, eat of all fruits, and follow the routes that your Lord made easy (for you).'' There comes forth from their bellies, a drink of varying colors, in which there is a cure for men. There is indeed a sign in that for people who reflect.

Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah : " Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia ". Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.


@ MADU LEBAH sudah dikenali selama lebih 40 kurun. Pada zaman Mesir purba, cukai dibayar menggunakan madu, manakala pada zaman Yunani dan Rom, madu merupakan simbol kesuburan, cinta dan kecantikan. Ianya juga melambangkan kekuatan dan kejantanan.

@ Manusia pada zaman dahulu menganggap lebah sebagai makhluk yang misteri dan ajaib kerana keupayaannya menghasilkan madu yang dianggap minuman para dewa.

@ Dalam mitos Yunani ada menceritakan tentang dewa cinta yang mencelupkan anak panahnya ke dalam madu untuk melumurkan hati para kekasih dengan kemanisan.

@ Duit syiling pada zaman Yunani juga dicetak dengan gambar lebah pada permukaannya!


@ Cendekiawan perubatan Rom menggunakan madu lebah agar pesakit tenang dan memudahkannya tidur lena.

@ Bertahun-tahun rahsia penyanyi Opera Itali menggunakan madu untuk rawatan sakit tekak dan melegakannya agar dapat menyanyi dengan merdu.

@ Perang dunia kedua menyaksikan doktor-doktor Jerman menggunakan campuran madu lebah dan limpa ikan kod terhadap askar mereka yang luka teruk dalam peperangan supaya dapat bertahan dan meneruskan perang.



FAKTA MADU DAN LEBAH


@ Kajian yang dilakukan di USDA (U.S Department of Agriculture) mendapati madu terbahagi kepada 7 warna asas iaitu putih,kuning cair,kuning pekat/jingga,oren kecoklatan,coklat dan hitam.

@ Berapakah sayap yang dipunyai oleh seekor lebah? Jawapan: 4

@ Berapa banyak mata yang dimiliki oleh lebah madu? Jawapan : 5


@ Berapakah jumlah maksimum ratu lebah akan bertelur dalam sehari? Jawapan: 3000

@ Berapakah kelajuan lebah madu terbang? Jawapan : 15-20 batu per jam.

@ Berapa kali lebah mengepakkan sayapnya dalam masa 1 minit? Jawapan: ~ 11,000 kali.

@ Bagaimana lebah berkomunikasi dengan lebah lain? Jawapan : Melalui tarian lebah. Iaitu lebah akan bergerak seolah-olah seperti menari mengelilingi lebah lain. Tarian ini akan berubah-ubah mengikut kod dan sudut tertentu yang merupakan isyarat untuk menunjukkan kedudukan nektar dan pollen dari bunga dan jarak kedudukannya. Lebah juga menggunakan 'pheromones' untuk menarik perhatian lebah lain.

@ Ada berapa jenis lebah? Jawapan: 3 (Ratu, Pekerja dan Jantan)



MADU LEBAH MENURUT KITAB


AL QUR’AN

Dalam surah An-Nahl ayat 68 dan 69.
Dan diriwayatkan juga dalam hadis nabi :

قال رسول الله صلي الله عليه و سلم
" عليكم بالشفائين : العسل و القرآن"


Dari Abdullah bin Mas’ud r.a Rasulullah saw bersabda:

"Gunakanlah dua penawar ini, iaitu MADU dan Al-Qur’an."



عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

" من لعق العسل ثلاث غدوات كل شهر، لم يصبه عظيم من البلاء "


Dari Abu hurairah r.a Rasulullah saw bersabda:

"Barangsiapa yang menjilat MADU 3 kali dalam sebulan dia tidak akan diserangi penyakit yang serius."

KITAB...(tak dapat dikenalpasti kitab apa,kemungkinan Taurat)

Dalam Amsal 16:24

Perkataan yang menyenangkan adalah seperti sarang MADU, manis bagi hati dan ubat bagi tulang-tulang.

Dalam Amsal 24:13

Anakku, makanlah MADU, sebab itu baik : dan titiskan MADU manis bagi langit-langit mulutmu.


AYURVEDA

Ayurveda atau "Ilmu tentang kehidupan" yang berakar dari Kitab Veda menggabungkan konsep alami dan herba untuk penyembuhan penyakit dan telah dipraktikkan 4000 tahun Sebelum Masehi.

Ayurveda mempunyai bahagian penting iaitu Rasayana (Peremajaan) yang 100% terdiri dari bahan alami, MADU merupakan komponen yang penting. Disebutkan bahawa Rasayana disiapkan dengan MADU dan ghee (mentega yang dimurnikan) kerana potensi dan preservasi herba secara permanen terikat pada MADU dan ghee.


TRIPITAKA

Dalam ajaran agama Buddha ada 5 jenis ubat yang boleh digunakan oleh para bhikkhu setelah makan siang, salah satunya adalah MADU. Selama 3 bulan para bhikkhu dan bhikkhuni yang bermeditasi tidak menggunakan apapun kecuali MADU.

Vinaya Pitaka, Mahagavva VL208 15-10.

Beberapa jenis ubat yang dipakai oleh bhikkhu yang sakit adalah...MADU.



WEDA

Dalam Artharvaveda X11.3.44 MADU dicampur dengan (ghee) mentega yang dimurnikan (disajikan kepada tamu) menyehatkan.

Dalam Artharvaveda 11.3.1 Minumlah ghee (mentega yang dimurnikan), MADU dan susu baik untuk kesihatan.


Itulah hasil kajian selama beberapa jam. Amat-amat memuaskan, kan? hehe...

Nak tengok gerak kerja lebah secara live dan perkara-perkara berkaitan madu bolehlah menonton BEE MOVIE yang rasanya dah tak ada lagi dekat pawagam yang berdekatan mahupun berjauhan.

CooLCheF :

Teringat waktu pertama kali makan sarang lebah dekat rumah MIRAN AICHA. Dah lama tak jumpa beliau. Kahwin tak ajak aku kan?! =P

Semoga dapat cahaya mata laut madu berpantai gula. Ameeeeen.

Menu Of The Day :

Err...madu tu sudah cukup manis encik! Nanti tambah menu lain tak pasal-pasal kena kencing manis. Kasi potong...dia punya kaki!


Rujukan :

AlQuranul Kareem berserta tafsir

http://www.MaduLebah.com.my

http://maduiran.tripod.com/id6.html

http://www.madu.com.my


~Tangan Yang Memberi Lebih Baik Daripada Yang Menerima~


--@ The End of May @--

"Daddy, I love you
For all that you do.
I'll kiss you and hug you
'Cause you love me, too."


In the end of May, something was dedicated to someone...


For the one who loves me the most...
For the one who understand me a lot...
For the one who will do anything for her daughter...
For the one who never blame me even if it's my fault...
For the one who always comforting me when I'm sad...
For the one who has wipe my tears and cheers me up...
For the one who will always sit by my side when I'm alone...
For the one who will sacrifice everything for those he loves...
For the one who defends me when nobody will do the same thing...
For the one who believe in me and encouraging me while the others thought I was useless...



HAPPY BIRTHDAY!


ABDUL RAHMAN BIN KASNI
_ _
( still mistery..hehe! )

Children need a Daddy
For many, many things:
Like holding them high off the ground
Where the sunlight sings!
Like being the deep music
That tells them all is right
When they awaken frantic with
The terrors of the night.

Like being the great mountain
That rises in their hearts
And shows them how they might get home
When all else falls apart.

Like giving them the love
That is their sea and air,
So diving deep or soaring high
They'll always find him there.


"I love my father as the stars - he's a bright shining example and a happy twinkling in my heart."


I LOVE YOU ABAH! Sorry for everything wrong I've done for I'm the reckless one.

You'll always be in my heart till my last breathe...

CooLCheF :

I use to dedicate these in English because I hope that I could be as expert as him.
To surpass him...? Huh...it's just a dream but I'll try mybest! Get ready dad! Hehe!

Menu Of The Day :

Sorry..I'm full.


:: kiTcHen JokES ::

Why So Serious???
Learn To Laugh!



What country did candy come from?


Sweeten!



What do you get when you cross a camera and a mouse?


Cheese!



How can you get breakfast in bed?


Sleep in the kitchen!



Why are cooks so cruel?


Because they beat the eggs and whip the cream!



What did sushi A say to sushi B?


" Wasabi? "



What kind of pie can fly?


A magpie!



What candy is never on time?


Choco-late!



" Waiter,this soup tastes funny! "


" Then why aren't you laughing? "



How can you drop an egg 3 feet and not break it?


Drop it 4 feet-for the first 3 feet it won't break!



What kind of eggs does a confused chicken lay?


Scrambled eggs!


CooLCheF :

Have a fun day! If you dont understand these jokes, just ask the CooLCheF! hehe!


Menu Of The Day :

Berries on a straw? There is a legend that strawberries were named in the nineteenth-century by English children who picked the fruit, strung them on grass straws and sold them as "Straws of berries".